4 کاربرد روزمره گاز نیتروژن

4 کاربرد روزمره گاز نیتروژن

نیتروژن یکی از گازهایی است که همه ما احتمالاً نام آن را شنیده ایم اما اطلاعات کمی در مورد آن داریم. این عنصر هفتمین عنصر فراوان در منظومه شمسی است. تقریبا 80 درصد جو زمین از این گاز تشکیل شده است. گاز نیتروژن حدود 3 درصد از وزن بدن انسان را تشکیل می دهد و بعد از اکسیژن، کربن و هیدروژن مهم ترین عنصر در بدن به شمار می آید. نیتروژن در اسیدهای نوکلئیک (DNA و RNA) به کار رفته است و همچنین در رشد سلولی، تولید انرژی و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن ضروری است. علاوه بر این ها نیتروژن هر روز بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد و کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. صنایع شیمیایی از این گاز در تولید کود، نایلون، اسید نیتریک، رنگ، دارو و مواد منفجره استفاده می کنند. در اینجا به چهار کاربرد مهم نیتروژن در زندگی روزمره اشاره خواهیم کرد.

نگهداری مواد غذایی

گاز نیتروژن به همراه دی اکسید کربن برای ایجاد ترکیب هوایی مناسب جهت کمک به حفظ مواد غذایی بسته بندی شده یا فله استفاده می شود تا از پوسیدگی و تجزیه مواد غذایی جلوگیری شود و طراوت و تازگی مواد غذایی حفظ شود. نیتروژن خالص توسط اتحادیه اروپا با شماره E941 به عنوان یک افزودنی مجاز غذایی طبقه بندی شده است.

تمیز کردن با یخ خشک

استفاده در داروسازی

نیتروژن در واکنش ها و ترکیبات شیمیایی بسیاری تأثیرگذار است و در صنعت داروسازی نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم استفاده می شود. همچنین می‌توان از آن در سایر مخلوط‌ها و ترکیبات گازی برای سایر مصارف دارویی استفاده کرد، مانند آنچه که در مورد اکسید نیتروژن یا نیتروس اکساید به عنوان بی‌حس کننده و ماده بیهوشی استفاده می‌شود. از گاز نیتروژن همچنین می توان برای حفظ اسپرم، تخمک، اعصاب، خون، سلول های بنیادی و نمونه های مختلف بیولوژیکی دیگر استفاده کرد.

استفاده از گاز نیتروژن در الکترونیک

نیتروژن در ساخت بسیاری از ادوات الکترونیکی استفاده می شود. این موضوع به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و سوختن قطعات پس از ساعت ها استفاده مداوم کمک می کند. نیتروژن به طور گسترده در سیستم های اطفاء حریق تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود زیرا روش های معمولی آب و خاموش کننده معمولاً در این نوع موقعیت ها مؤثر نیستند. نیتروژن همچنین در آشکارسازهای اشعه ایکس و تجهیزات الکترونیکی پزشکی استفاده می شود.

تمیز کردن با یخ خشک

گاز نیتروژن و فولاد ضد زنگ

ثابت شده است که نیتروژن یک گاز همه کاره و مفید است و حتی در صنعت فولاد نیز جایگاه خود را پیدا کرده است. از نیتروژن برای کمک به حذف ناخالصی ها در طول تولید فولاد ضد زنگ استفاده می شود و بخشی از دلیل مقاومت فولاد در برابر خوردگی، به دلیل استفاده از گاز نیتروژن است. این گاز همچنین به عنوان گاز محافظ شناخته می شود و به محافظت از مواد در برابر فرآیندهای اکسیداسیون کمک می کند.

خرید گاز نیتروژن